Usein kysytyt kysymykset
Tarjoamme päästötöntä sähköä luotettavasti ja vastuullisesti läpi koko maan.
Sukupolvien mittaiset yritys- ja henkilöasiakkuudet ovat merkki siitä, että vuosien varrella palvelu
on pysynyt mutkattomana ja hinnat edullisina.
Kuinka usein päivitätte toistaiseksi voimassa olevia hintojanne?
Meillä ei ole säännöllistä hinnantarkistusväliä, vaan päivitämme hintoja tarvittaessa.
Mahdollisista hinnankorotuksista tiedotamme aina mahdollisimman aikaisin, vähintään 1 kk etukäteen. Jos hintaa lasketaan, muutos voi tulla nopeamminkin voimaan.
Haluan vaihtaa sähkösopimukseni pörssisähköön. Kuinka vaihto onnistuu?
Toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen tuotetta voi vaihtaa 14 vrk vaihtoajalla.
Voit pyytää vaihtoa asiakaspalvelustamme joko lomakkeella, sähköpostitse tai soittamalla. Laitamme sopimusmuutoksesta sinulle vahvistuksen, joka sinun tulee vielä erikseen hyväksyä.
Jos pörssisähkön hinta on negatiivinen, saanko siitä hyvitystä?
Jos sähkön pörssihinta on negatiivinen, sähkön käytöstä voi saada hyvitystä sähköenergialaskuun. Maksettavaksi tulee kuitenkin aina verkkopalvelumaksut veroineen sekä pörssisopimukseen kuuluva marginaali.
Kuinka otan e-laskun käyttöön?
Voit tilata e-laskun oman verkkopankkisi kautta. Tarvittavat tiedot e-laskun tilausta varten, kuten asiakas- ja viitenumeron, löydät laskultasi.
Voinko muuttaa laskutusväliä?
Laskutamme 4,6 tai 12 kertaa vuodessa. Jos haluat muuttaa laskutusväliä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Maksoin vahingossa laskun kahteen kertaan, mitä teen?
Jos olet maksanut ylimääräistä, hyvitämme ylisuorituksen automaattisesti tulevilla laskuillasi. Jos kuitenkin haluat maksun palautuksen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Miksi saan laskun kahdelta sähköyhtiöltä?
Sähkön hinta muodostuu sähköenergian hinnasta, verkkopalvelumaksusta ja veroista. Sähköenergian voit ostaa keneltä tahansa sähkönmyyjältä, mutta verkkopalveluyhtiötä ei voi vaihtaa.
Jos ostat sähköenergiasi toiselta myyjältä, mutta käyttöpaikkasi on Alajärven jakeluverkon alueella, saat kaksi laskua: toisen sähköenergiasta ja toisen verkkopalvelumaksuista.
Voiko alle 18-vuotias tehdä sähkösopimuksen?
Alaikäisen nimiin ei voi tehdä sähkösopimusta. Alaikäisen sähkösopimus tehdään tavallisesti huoltajan tai muun täysi-ikäisen henkilön nimiin.
Miksi en saa tekstiviestiä tai sähköpostia huoltokatkoista?
Voit tarkistaa yhteystietosi katkotietoilmoituksia varten Oma kulutus -palvelumme osiossa Katkotietoilmoitukset.
Miten saan tunnukset Oma kulutus –palveluun?
Voit pyytää tunnukset Oma kulutus -palveluumme asiakaspalvelumme kautta.
Mikä on Datahub?
Datahub on sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, johon tallennetaan tietoja Suomen 3,8 miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta. Datahubin tietoja käyttävät noin 80 sähkönmyyjää ja 80 jakeluverkkoyhtiötä palvellessaan asiakkaitaan eli sähkön käyttäjiä. Yhteinen järjestelmä parantaa ja nopeuttaa sähkönkäyttäjän saamaa palvelua, kun tiedonvaihdon eri osapuolet (sähkönmyyjät, jakeluverkkoyhtiöt) toimivat samassa järjestelmässä. Järjestelmässä ovat tiedot sähkönkäyttöpaikasta, sähkön kulutuksesta ja sähkösopimuksista.
Voit tarkastaa omat Datahubiin tallennetut tietosi Datahubin asiakasportaalista. Asiakasportaaliin tunnistaudut suomi.fi-palvelun tarjoaman tunnistuspalvelun avulla.
Olen hankkimassa aurinkopaneeleita, miten toimin?
Ennen laitteiston hankkimista kannattaa varmistaa meiltä, että laitteisto on kytkettävissä sähköverkkoon. Kun laitteistosi on asennettu, sähköurakoitsija toimittaa meille pientuotannon yleistietolomakkeen. Linkki lomakkeeseen.
Tämän jälkeen voit tehdä pientuotannon ostosopimuksen valitsemallesi sähkönmyyjälle.
Mitä tarkoittaa pientuotannon netotus?
Tuotettu sähkö vähennetään kulutetusta sähköstä taseselvitysjakson eli tunnin tai 15 minuutin ajalta ja näiden erotus siirtyy sähkölaskulle.
Minulla on pientuotantoa, mistä näen tuottamani sähkön määrän?
Datahubin palveluportaalissa pientuotantokohteet näkyvät tunneittain netotettuna. Oma kulutus -palvelussa kulutus ja tuotanto löytyvät omina mitattuina tietoinaan.
Oletteko tukemassa paikallista toimintaa?
Alajärven Sähkö Oy tukee paikallista urheilu- ja kulttuuritoimintaa eri tavoin. Yleensä tämä tarkoittaa kaksipuoleista yhteistyötä esim. näkyvyyden kautta. Pääpainomme yhteistyössä on kaikessa lasten ja nuorten toiminnassa sekä urheilussa lajin korkeimmilla sarjatasoilla. Käsittelemme hakemuksia 2 kertaa vuodessa: kesäkuussa ja joulukuussa. Vapaamuotoiset hakemukset yhteistyömalliehdotuksineen voi lähettää sähköpostitse käsittelykuukauden 2 arkipäivään mennessä asiakaspalvelu@alajarvensahko.fi.